Verksamhetsberättelse 2010

VERKSAMHETSBERÄTTELSE

2010

Vi vänder oss till ridintresserade i alla åldrar och med varierande funktionsnedsättningar. Lektionsridning bedrivs onsdagskvällar mellan kl 19.00 och 21.00 samt söndagsmorgnar kl 9:00 – 10.00.   På söndagsmorgnar har vi ett samarbete med föreningen för rörelsehindrade barn och ungdom i Västmanland (RBU-Västmanland).

Hjälpmedel som finns är bland annat särskilda sadlar, handtag till ordinarie sadlar, tyglar, bälte med handtag. För de som inte klarar uppsittningen direkt från marken eller pallen har vi dels en brygga som underlättar, dels en hydraulisk lift för de som inte kan stå på sina ben.

Vi är några frivilliga som hjälper till så långt vi kan men det är av stor vikt att ryttarna har någon med sig som kan hjälpa dem. Detta kan vara en förälder eller ledsagare.

STYRELSENS SAMMANSÄTTNING:

Sofie Stistrup, Gun Göransson, Silva Bartl, Maud Forsell, Leif Kohlén och Emelie Bjar.

SAMMANTRÄDEN:

Vi har haft 6 protokollförda styrelsemöten under verksamhetsåret 2010

100118,100208 (konstituerande), 100524, 100823, 101108 och 101205

EKONOMI:

Hänvisas till särskild Resultat- och Balansräkning

ANTAL MEDLEMMAR

Medlemsantalet för år 2010 var 50.

Medlemsavgiften:

Juniorer under 0-25 år 250 kr

Seniorer året man fyller 26 år och uppåt 350 kr

SAMMANKOMSTER

Årsmötet 100208 var förlagt hos Annas Stallcafé. Vi var 14 personer som deltog på mötet.

I samarbete med RBU-Västmanland hade vi en provapådag i mitten på maj. Suzanne Öhrn och Gun Göranson ledde hästarna som barnen red på. Trots regnvädret var det en god uppslutning.

På ridskolans dag den 29 maj presenterade Lotta Karsberg vår verksamhet.

Lördagen den 5 juni var vi 23 personer som åkte vi till Kungsbyn för att bland annat se vildsvin, får, getter, åsnor, grisar, älgar, rådjur och hjortar. En guide körde traktor och vi var uppdelade i två vagnar så vi hade en god utsikt.

Onsdagen 9 juni var det sommaravslutning för onsdagsgrupperna. Den ordnades i vanlig ordning av klubbmästarna som hade inhandlat korv, bröd och dryck till alla närvarande. Sista riddagen har vi som tradition att medan ryttarna i första gruppen rider fikar grupp 2 och vice versa. Familjerna var inbjudna till denna tillställning.

Söndagen 13 juni var det avslutning i samarbete med RBU-Västmanland. Först var det lite ridning sedan bjöds alla på fika.

Klubbmästerskapet gick av stapeln på fars dag den 14  nov. 12 ryttare deltog där Jan Rosell var domare och tävlingskommittén hade fixat priserna.

I år valde vi att se söndagsföreställningen på Globen Horse Show. Vi var 48  personer som åkte från Arosvallen kl 16.30 den 28 november och var hemma igen strax efter kl 01 på natten. Det var en bra föreställning och vi som åkte och tittade på den var väldigt nöjda. VRS var 1 av 12 ridskolor som presenterades i Globen. Information om VRS HK fanns med i broschyren som delades ut.

Söndagen den 19 december hade vi avslutning för söndagsgruppen. RBU bjöd på fika efter genomförd lektion.

Den 22 dec var årets sista riddag. Denna dag kom det en tomte och gav ryttarna och hjälparna lite godis efter ridlektionerna.

Alla medlemmar i handikappsektionen får bada i badhuset på söndagar kl 10 – 12 för endast 25 kr. Ledsagare badar gratis.

LÄGER

Sista helgen i augusti och första helgen i september genomfördes våra årliga ridläger. Även i år red vi på islandshästar på Frötuna gård, utanför Fellingsbro. Det var sammanlagt 3 läger med lite olika nivåer. På lördagsmorgonen var det en tvåtimmarsritt som startade kl 9 på morgonen. Efter ridturen fikade man innan hemfärden. De som skulle sova över började rida kl 14 på lördagen, sedan fikade man lite efter ridturen och hade lite ledigt. Kvällsmaten serverades vid 18-tiden och sedan var det många som tittade på TV innan det var dags att sova. På söndagen var det frukost innan en ridtur som började kl 09:00. Efter den ritten bjöds det på fika innan hemfärden. Sammanlagt var det 17 deltagare som åkte till Frötuna. För att delta på dessa läger måste man kunna rida självständigt, gäller även ledsagarna.

KLUBBMÄSTERSKAP

Segrare var :                         L:E4  Pernilla Rydén Eriksson på Chinara

L :D1 Tobias Kohlén på Romadina

L:D4 Per Karlsson på Felix.

Övriga deltagare :         Per Hermansson - Greta

Jonas Sahlén - Brandon

Elin Vilmark –Felix

Kristoffer Henriksson - Mozart

Tommy Gustafsson – Freja

Madelene Karlsson – Dennis

Malin Karlsson – Dennis

Erik Widlund- Freja

Jan Johansson – Vinett

Till minne av Pelle Gustafsson.

VRS HK skickade pengar till hjärtlungfonden till minne av Pelle Gustafsson som har varit mycket engagerad och aktiv i handikappsektionen.

Slutord:

Vi är tacksamma för alla frivilliga som har engagerat sig och därmed sett till att lektionerna har fungerat. Ett särskilt tack till Anette Holmberg Roth och Anne Halldin från RBU för deras inspirerande medverkan.

Sofie Stistrup

Silva Bartl