Verksamhetsberättelse 2011

Vi vänder oss till ridintresserade i alla åldrar och med varierande funktionsnedsättningar. Lektionsridning bedrivs onsdagskvällar mellan kl 19.00 och 21.00 samt söndagsmorgnar kl 9:00 – 10.00.   På söndagsmorgnar har vi ett samarbete med föreningen för rörelsehindrade barn och ungdom i Västmanland (RBU-Västmanland).

Hjälpmedel som finns är bland annat särskilda sadlar, handtag till ordinarie sadlar, tyglar, bälte med handtag. För de som inte klarar uppsittningen direkt från marken eller pallen har vi dels en brygga som underlättar, dels en hydraulisk lift för de som inte kan stå på sina ben.

Vi är några frivilliga som hjälper till så långt vi kan men det är av stor vikt att ryttarna har någon med sig som kan hjälpa dem. Detta kan vara en förälder eller ledsagare.

STYRELSENS SAMMANSÄTTNING:

Sofie Stistrup, Gun Göransson, Silva Bartl, Maud Forsell, Leif Kohlén och Emelie Bjar.

ÖVRIGA FÖRTROENDEVALDA:

Revisor och revisorsuppleant

Alf Petersson, respektive Leena Bryggman

Klubbmästare och vice klubbmästare

Dominik Bartl, respektive Leif Kohlén

Materialförvaltare

Emelie Bjar, Leif Kohlén och Suzanne Öhrn

Ridlägerkommitté

Tina Vilmark sammankallande

Tävlingskommitté

Emelie Bjar sammankallande

Dominik Bartl, Sara Bylund

Ombud till VRS årsmöte

Gun Göransson, Sofie Stistrup, Maud Forsell

SAMMANTRÄDEN:

Vi har haft 8 protokollförda styrelsemöten under verksamhetsåret 2011

110123, 110306 (konstituerande), 110306, 110411, 110516,110829, 111017,111211

EKONOMI:

För att bättra på vår ekonomi har vi sålt trisslotter och restaurangchanser.

Se bilaga för Resultat- och Balansräkning

ANTAL MEDLEMMAR

Medlemsantalet för år 2011 var 39

Medlemsavgiften:

Juniorer under 0-25 år 250 kr

Seniorer året man fyller 26 år och uppåt 350 kr

SAMMANKOMSTER

Årsmötet den 8 februari var förlagt hos Annas Stallcafé. Vi var 9 personer som deltog.

Vår prova-på-dag i samarbete med RBU-Västmanland skedde på Kristi Himmelfärdsdag.  Det var en uppskattad dag

På ridskolans dag berättade Sofie Stistrup lite om olika hjälpmedel. Där fanns även möjlighet att få pröva de olika hjälpmedel som handikappsektionen har, vilket också gjordes.

Söndagen den 19 juni var vi 23 personer som åkte till Eskilstuna ZOO. Det var en fin resa. Vi började med att äta sallad när vi kom fram, sedan gick vi och kikade på alla djur. Några åkte karuseller, några lyssnade på Zillah & Totte. Vädret var inte det bästa, men alla tyckte det var jättekul att vara med.

Onsdagen 15 juni var det sommaravslutning för onsdagsgrupperna. Den ordnades i vanlig ordning av klubbmästarna som hade inhandlat korv, bröd och dryck till alla närvarande. Sista riddagen har vi som tradition att medan ryttarna i första gruppen rider fikar grupp 2 och vice versa. Familjerna var inbjudna till denna tillställning.

Höstterminen började onsdagen den 24 augusti. Under hösten han man att åka på ridläger, ordna Klubbmästerskap och åka till Stockholm för att titta på International horse show.

Söndagen den 18 december hade vi avslutning för söndagsgruppen. RBU bjöd på fika efter genomförd lektion.

Den 21 dec var årets sista riddag. Denna dag kom det en tomte och gav ryttarna och hjälparna lite godis efter ridlektionerna.

RIDLÄGER

Den 3-4 september åkte vi på ridläger på Frötuna gård utanför Fellingsbro. Vi hade 2 typer av läger. Det ena var en dagstur och i det andra lägret ingick det övernattning. De som var med på 2 timmars ritt red på förmiddagen, de som ville vara med på tvådagarsläger började samma dag på eftermiddagen och red även på söndagen förmiddag. De övernattade på Frötuna gård.
För att delta behöver man kunna rida ensam. Det är en trevlig tillställning, några föräldrar rider en gång om året och det är då. 10 personer på turridningen och 7 personer på övernattningen.

KLUBBMÄSTERSKAP

Klubbmästerskapet gick av stapeln på fars dag den 13 nov. 11 ryttare deltog där Jan Rosell var domare och tävlingskommittén hade fixat priserna. Alla ryttare fick förutom pris en rosett och ett diplom. Det finns en vandringspokal i travklasserna som segraren får äran att gravera och ha hemma till nästa år.

Segrare var :

L:E3 Cajsa Söderberg - Vinett

L:D1 Göran Karlsson - Classicer

L:D4 Per Karlsson - Felix.

Övriga deltagare :

Jenny Källström - Serenad

Elin Vilmark –Felix

Sara Tillema – Dennis

Malin Karlsson – Serenad

Sofia Sahlqvist - Chinara

Tobias Kohlén – Mozart

Gustaf Fredriksson – Brandon

Maria Pettersson - Serenad

INTERNATIONAL HORSE SHOW i Globen

I år valde vi att se söndagsföreställningen på Globen Horse Show. Vi var ett fyrtiotal personer som åkte från Arosvallen kl 15 den 27 november och var hemma igen ca: kl. ett på natten. Det var en bra föreställning och vi som åkte och tittade på den var väldigt nöjda.

UTBILDNING OCH ANDRA SAMMANKOMSTER

I samarbete med SISU ordnade handikappsektionen en studiecirkel för ökade kunskaper vid handikappridningen helgen den 2-3 april.  9 personer deltog

Den 29 september ordnades SURR-träff med VIP för ansvariga för ryttare med funktionsnedsättning. Gun Göransson, Olle Seppänen och Suzanne Öhrn deltog.

Gun Göransson var och lyssnade på vad som behövs när man söker pengar hos gemensamma arvsfonden

Sofie Stistrup och Gun Göransson deltog på information från Västerås Stad angående föreningsbidrag.

Camilla Hedin har gått Handikappledarutbildning steg 2. Utbildningen bekostades av handikappsektionen.

SLUTORD

Vi är tacksamma för alla frivilliga som har engagerat sig och därmed sett till att verksamheten har fungerat.

Sofie Stistrup

Silva Bartl

Gun Göranson                                                                                             Maud Forsell

Emelie Bjar