Verksamhetsberättelse 2012

VERKSAMHETSBERÄTTELSE 2012

VERKSAMHET

Vi vänder oss till ridintresserade i alla åldrar och med varierande funktionsnedsättningar. Lektionsridning bedrivs onsdagskvällar mellan kl 19.00 och 21.00 samt söndagsmorgnar kl 9:00 – 10.00.   På söndagsmorgnar har vi ett samarbete med föreningen för rörelsehindrade barn och ungdom i Västmanland (RBU-Västmanland).

Hjälpmedel som finns är bland annat särskilda sadlar, handtag till ordinarie sadlar, tyglar, bälte med handtag. För de som inte klarar uppsittningen direkt från marken eller pallen har vi dels en brygga som underlättar, dels en hydraulisk lift för de som inte kan stå på sina ben.

Vi är några frivilliga som hjälper till så långt vi kan men det är av stor vikt att ryttarna har någon med sig som kan hjälpa dem. Detta kan vara en förälder eller ledsagare.

STYRELSENS SAMMANSÄTTNING

Sofie Stistrup, Gun Göransson, Per-Uno Bylund, Silva Bartl, Maud Forsell, Leif Kohlén och Emelie Bjar.

ÖVRIGA FÖRTROENDEVALDA

Birgitta Embretsson.

SAMMANTRÄDEN

Vi har haft 7 protokollförda styrelsemöten under verksamhetsåret 2012

120129, 120205 (konstituerande), 120319, 120506, 120820,120917, 121105.

EKONOMI

För att bättra på vår ekonomi har vi sålt godis och restaurangchanser.
Vi har även sökt och fått pengar från Riksidrottsförbundet för att kunna genomföra vår uppskattade Mixade tävling, prova-på för vuxna, samt sponsring för ridlektioner åt juniorerna som hjälper till och leder hästarna.
Ansökan från arvsfonden fick vi tyvärr avslag på.

ANTAL MEDLEMMAR

Medlemsantalet för år 2012 var 44 (39)

AKTIVITETER UTÖVER ORDINARIE RIDNING ONSDAGAR OCH SÖNDAGAR

Årsmötet den 5 februari var förlagt hos Annas Stallcafé. Vi var 14 personer som deltog.

Vår prova-på-dag i samarbete med RBU-Västmanland skedde på Kristi Himmelfärdsdag.  Det var en uppskattad dag, Malin Carnbring var där med två ponnyer och det var många som red.

På ridskolans dag berättade Sofie Stistrup, Emelie Bjar, Anne Halldin och Per-Uno Bylund lite om verksamheten, vikten av hjälpmedel samt vikten av att man är tillräckligt med personer som hjälper till. Det ska vara roligt och tillräckligt säkert att rida. Där fanns även möjlighet att få pröva de olika hjälpmedel som handikappsektionen har, vilket också gjordes. I samarbete med RBU hade vi sökt och fått pengar från Ridsportförbundet vilket gjorde att vi kunde ha en prova-på för vuxna denna dag. Vi hyrde fem hästar av Rocklunda Häst AB- ryttarna var nöjda.

Vår sommarutflykt detta år var en räkkryssning som vi åkte onsdagen den 20 juni. Vi hade väldigt trevligt, en trubadur som spelade och några som dansade. Vi var 44 personer som åkte.

Onsdagen 13 juni var det sommaravslutning för onsdagsgrupperna. Den ordnades i vanlig ordning av klubbmästarna som hade inhandlat korv, bröd och dryck till alla närvarande. Sista riddagen har vi som tradition att medan ryttarna i första gruppen rider fikar grupp 2 och vice versa. Familjerna var inbjudna till denna tillställning.

Söndagsgrupperna avslutades med att vi hade picknick i det gröna med några hästar efter ridningen var avklarad.

Det årliga ridlägret hölls i år i Ingevallsbo utanför Avesta den 1-2 september.  Vi hade 2 typer av läger. Det ena var en dagstur och i det andra lägret ingick det övernattning. De som var med på 2 timmars ritt, red på förmiddagen, de som ville vara med på tvådagarsläger började samma dag på eftermiddagen och red även på söndagen förmiddag.
För att delta behöver man kunna rida ensam. Det är en trevlig tillställning, några föräldrar rider en gång om året och det är då. 6 personer på turridningen och 8 personer på övernattningen.

Traditionsenligt hade vi en tävling på fars dag 11/11. I år valde vi att ha en mixad tävling, en ryttare med funktionshinder/nedsättning och en ryttare utan. Det var 13 lag som deltog.

Vann gjorde Team M & M Maria och Matilda på Romadina och Prancer
Övriga deltagare var Team MJ Malin och Juliette, Team Kusinbarnen Sara och Sofia, Team Skulptör Angelica och Tobias, Team Kusinerna Per och Rebecka, Team JR Jonas och Rune, Team Carisma Göran och Lotta, Team Flisa Maud och Bettan, Team Blågul Alma och Cajsa, Team Traktorgatan Ann-Sofie och Sofia, Team Hiawatha Pia och Sture, Team Girlpower Birgitta och Elin, Team Hästälskarna Josefin och Mikaela.

Tävlingen gick ut på att alla fick rida en bana med olika moment, slalom, över hinder, stopp och backa. De som behövde fick ledare, eller att medryttaren red framför och visade vägen.

Den första advent åkte femtio personer till Globen för att se söndagsföreställningen på Globen Horse Show. Vi åkte från Arosvallen kl. 15 och var hemma igen ca: kl. ett på natten. Det var en bra föreställning och vi som åkte och tittade på den var väldigt nöjda.

Sista riddagen för höstterminen blev de som hjälper till, föräldrar och ledsagare, erbjudna att vara med och rida. Det var uppskattat av de som provade.

UTBILDNING OCH ANDRA SAMMANKOMSTER

I samarbete med VRS huvudsektion åkte Birgitta Embretsson och Gun Göransson till Åsby stall i Stockholm för att få tankar och idéer innan det nya stallet byggs. Sofie Stistrup och Camilla Hedin åkte till Stora Ekeby för att titta hur de har löst rampfrågan.
Sofie Stistrup, Gun Göransson, Per-Uno Bylund och Sara Bylund har varit med på några möten med VRS huvudsektion angående nya stallarna.

Handikappledarutbildning steg 1

I samarbete med SISU, VRS huvudsektion och Ridsportförbundet ordnade handikappsektionen denna studiecirkel för ökade kunskaper vid handikappridningen helgen den 24-25 november. Sara Bylund, Emelie Bjar, Mon Dahlström, Anna Van de Zande, Ulrika Betts och Pia Öhman deltog. Camilla Hedin var ledare.

Målsättning med utbildningen var att ge en grundläggande orientering kring de vanligast förekommande funktionshindren i ridning med ryttare med funktionsnedsättning.
Kursen hölls på Rocklunda, mat och fika intogs på Annas Café.

BASEN – Handikappidrott
I samarbete med SISU deltog vi på denna kurs på Vallbyinstitutet den 10 november.
Utbildningen omfattade en dag med idrottsprogrammet teori och praktiska övningar, handikapplära, klassificering och SHIF/SPKs organisation.
Deltog gjorde Emelie Bjar, Sofie Stistrup, Per-Uno Bylund och Tony Berglund.

Ny Policy för sponsring av företag antagen under året, finns på hemsidan.

SLUTORD

Vi är tacksamma för alla frivilliga som har engagerat sig och därmed sett till att verksamheten har fungerat.

Uppdaterad: 11 FEB 2013 20:29 Skribent: Sofie Stistrup

SIHS_logo_pos